středa 14. září 2011

Vítejte ve Vegas, New Vegas

Co by to bylo za prázdniny, kdybych spoustu času nepromrhal hraním nějaké počítačové hry. Letos jsem zvolil další pokračování legendární, nebo jak by někdo řekl kultovní série Fallout. Fallout: New Vegas vyšel již asi před rokem, ale jelikož hru znám a znám hlavně sebe, neodvážil jsem si nainstalovat během školního roku. Dobře jsem udělal. Hra mi zabrala nějakých 40 hodin čistého herního času a to jsem to vzal velmi svižně a nesplnil zdaleka ani polovinu vedlejších úkolů, ani jsem neměl nainstalovaný žádný doplňující balíček. Když si necháte záležet, splníte všechny úkoly, objevíte všechny lokace a získáte všechna možná ocenění, herní doba se může snadno vyšplhat přes sto hodin.

Recenzi jsem se rozhodl zaměřit na ty, kteří hráli Fallout 3 (dále F3), protože budu obě hry srovnávat. Hra je totiž postavena na stejném enginu a v mnoha ohledech je stejná. Kromě nového geografického zasazení a příběhu se setkáme se spoustou dalších novinek. S potěšením musím říct, že všechny provedené změny byly k lepšímu. Na druhou stranu přetrvali i některé nedostatky předchozího dílu. Vezmeme to tedy hezky od podlahy.

Co je nového?

Je toho opravdu mnoho. Začněme tím, co potěší každého, kdo tento typ hry hraje, a to jsou zbraně. Těch je oproti F3 nejen více, ale mohou být také modifikovány, takže si ke své oblíbené pušce, se kterou jste již zabili tolik nepřátel, že jste ji dali i sličné ženské jméno, pořídit například dalekohled, tlumič, rozšířený zásobník nebo odlehčenou kostru z uhlíkových vláken. A aby bylo střílení ještě nápaditější, přidali tvůrci i více typů střeliva. Na různé nepřátele tedy máte různé náboje. Na jedny střely s dutou špičkou, na jiné střely průrazné.

Udělej si sám

Se střelivem také souvisí další novinka a to je přebíjecí pult. Najdete jej ve spoustě dílen a umožňuje vám, s potřebným materiálem a dovednostmi, rozebírat a vyrábět vlastní střelivo. To má hned dva pozitivní efekty, je to levnější, než je kupovat v obchodě a navíc to doplňuje autentičnost postapokalyptického světa, kde je všeho nedostatek. Jak to tedy funguje? Když tak střílíte ze své zbraně, zůstávají vám v inventáři nábojnice. K těm pak stačí sehnat střelu, střelný prach a zápalku. Střelu můžete koupit, nebo vyrobit ze železného šrotu. Zbylé dvě "ingredience" můžete také koupit, nebo získat rozebráním jiných nábojů. Když tedy například používáte pistoli ráže 10 mm a máte spoustu nábojů ráže 9 mm, které vám k ničemu nejsou, jednoduše je rozeberete, přesypete prach to příslušných nábojnic, a voilà, máte potřebnou munici.

Kromě přebíjecího pultu přibilo ještě jedno výrobní místo - táborák. Zde budete potřebovat převážně novou dovednost Přežití. U táboráku můžete vyrábět různé jídlo a nápoje, ale také jedy, protijedy a různé léčebné přípravky. Jak zmíněnou dovednost, tak táborák využijete převážně v HC modu, na který se blíže podíváme za chvíli. Po nainstalování balíčku Honest Hearts si můžete dokonce vyrobit koženou zbroj z vlastnoručně ulovených zvířat.

A kdyby se vám zdálo, že je toho málo, zůstal nám tu ještě starý dobrý pracovní pult z minulého dílu. I ten však prošel obměnou. Stal se užitečným! V F3 byl pracovní pult na každém rohu, ale většinou zůstával nepovšimnut. Vyrobit šlo jen pár věcí, na které jste si museli složitě shánět schémata. Nyní už schémata nepotřebujete a vyrobit se toho dá mnoho. Můžete si zde dobíjet články do vaší laserové pušky, dát dohromady sadu na opravu zbraní, vyrobit stimpak nebo časovanou bombu.

Něco pro drsňáky

To je nový, již zmíněný, Hardcore mod. Kdyby se vám zdála hra málo reálná, můžete si ji, nezávisle na obtížnosti, trochu okořenit. S touto vychytávkou se o sebe budete muset více starat. Nebudete tedy celý čas pobíhat a zabíjet vše, co se pohne, ale budete se muset také někdy vyspat, najíst a napít. S nedostatkem spánku, hladem a dehydratací přichází samozřejmě postihy k odolnosti, síle, vnímání a vlastně ke všem vlastnostem a vše může skončit i smrtí.

Další rozdíly jsou v systému léčení. Zatímco normálně vám stimpaky nebo spánek okamžitě vyléčí jakékoliv zranění, v HC modu vám přidají jen body zdraví, ale poškozené končetiny vám vyléčí jen doktor, popřípadě k tomu určené nástroje (např. lékařská brašna). Navíc stimpaky a přípravky na odstranění ozáření nepůsobí okamžitě, ale postupně.

A stále pokračujeme. Zatímco normálně munice "nic neváží", v HC modu, má každý náboj přidělen jednotku hmotnosti, takže zapomeňte na to, že budete pobíhat po poušti s lehkým kulometem v rukách, raketometem na zádech, brokovnicí u pasu a plamenometem kdo ví kde a ještě do všeho budete mít 2000 nábojů. A kdyby vám ani tohle nestačilo, vaše společníky teď mohou nepřátelé zabít, zatímco normálně "jen" upadli do bezvědomí.

Abych se přiznal, Hardcore mod jsem zatím nezkoušel, ale kdo ví, jednou...

Nepřítel mého nepřítele je můj přítel

Zdálo se vám, že v F3 bylo málo politiky? Tvůrcům New Vegas zřejmě ano, a tak máte k dispozici asi třicet různých skupin, gangů, spolků a kmenů. Takže nezáleží jen na vaší karmě (jestli jste hodní nebo zlí), ale i na tom, jak si zrovna stojíte u jednotlivých frakcí. Dobrou reputaci si získáte plněním úkolů, tu špatnou zabíjením jejích členů. Nebo, a to je nejpodstatnější, plněním úkolů jiné frakce, která zrovna s tou konkrétní příliš nevychází. Takže se mnohdy vyskytnete v situaci, kdy vás někdo pošle zabít někoho jiného, a ten vám samozřejmě řekne, ať ho nezabíjíte a raději zabijete toho, který vás poslal. Pak je tedy na vás, jestli zabijete toho, nebo onoho, nebo oba, nebo se z toho vykroutíte a jednoho z nich přemluvíte, aby utekl pryč a druhému namluvíte, že jste prvního zabil.

A to je přesně to, co zůstalo stejné a co je největší přednost této hry - téměř naprostá volnost. Máte před sebou obrovský svět a je jen na vás, kam se vydáte. Postaví se vám do cesty úkol, je na vás, jak jej vyřešíte. Přemluvíte strážného, nebo ho uplatíte? Zkusíte si sehnat falešnou uniformu, nebo se proplížíte zadním vchodem? To je krása celé série Fallout, můžete ji hrát nesčetněkrát a přitom pokaždé jinak.

Co (bohužel) zůstalo stejné

To už jsem zmínil před chvílí, ale to byly ty dobré věci. Teď bych se chtěl zaměřit na neduhy, které přežili z minulého dílu, které jsou vyloženě špatné a já nechápu, jak se mohli tvůrci opět dopustit stejných chyb.

Co mě rozčilovalo (a stále rozčiluje) nejvíce je inventář a věci kolem něj. Narvat vše do Pip-Boye, elektronické věcičky na zápěstí herní postavy, byl geniální nápad a nedokážu si vysvětlit, jak jej mohl někdo tak zmrvit. Zatímco v jiných (rozumných) hrách se chcete podívat na mapu, zmáčknete klávesu "M" a máte mapu, chcete se podívat do inventáře, zmáčknete "I" a otevře se inventář, ve hrách Fallout 3 a New Vegas musíte zmáčknout "Tab", čímž se vám otevře Pip-Boy, kde musíte myší vybrat sekci "Data" a poté položku "Mapa světa" nebo vyberete sekci "Věci" a kliknete na položku "Zbraně". Toto nesmyslné a zbytečné klikání je něco, co z klidného hraní dělá nepříjemný zážitek. Navíc, když máte otevřeného Pip-Boye, automaticky ho chcete zavřít "escapem", ale ten vám místo toho otevře menu, tak zmateně zmáčknete "Tab" a nic se neděje, takže zkusíte znovu "Esc" a menu se zavře, ale Pip-Boy tam pořád je, tak automaticky zase zmáčknete "escape" a takhle se zacyklíte na půl minuty. Takže, Pip-Boy nechat, ale mezi sekcemi a záložkami přepínat pomocí klávesových zkratek.

V inventáři si také můžete přiřadit čísla k jednotlivým zbraním. Bohužel, položek je jenom osm, z toho jednu, ještě ke všemu (naprosto nepochopitelně) dvojku zabírá změna střeliva. Jako by bylo na klávesnici málo kláves. Osm položek je opravdu málo, zvlášť když mezi ně musíte rozdělit několik zbraní, takové granáty, makové granáty, stimpaky a jiné podpůrné prostředky. Bylo by milé, kdyby soudruzi z NDR mysleli trochu víc na hráče a třeba na klávesu "H" dali stimpaky a na "G" jeden slot na granáty dle vlastního výběru...

Další nesmysl, jak z hlediska herního, tak z pohledu skutečného světa, je nemožnost změnit zbraň v průběhu nabíjení. Když mi dojdou náboje v brokovnici, první co udělám je, že sáhnu po pistoli nebo noži. To by byla ovšem nuda, tak náš "hrdina" musí hezky pomalu po jednom nastrkat osm patron do zásobníku a až potom vytáhne pistoli. Tahle nedokonalost mě již mnohokrát stála život.

Poslední blbostí, které mi drásala nervy, je pohled ze třetí osoby. Je hezké, že tvůrci tuto možnost do hry dali, ale i tentokrát pořádně přestřelili. Zatímco v jiných hrách se na postavu díváme zezadu a mírně zleva, tady je se nám postava posune kamsi do levého dolního rohu, takže vidíme jenom hlavu. Pohled si sice můžeme "odzoomovat", ale i pak je postava jaksi nalevo a akorát překáží. A tady to opět vidíme, taková kravina, kterou stejně nikdo nepoužívá a má vlastní klávesu, a to ještě ke všemu "F", které člověk zmáčkne často omylem při pokusu zmáčkonut "V". Takže se mu celý obraz rozhodí, není schopen zamířit a opět umírá.

Závěrem

Jedním slovem: ano. Dvěma slovy: rozhodně ano. Zarytí fanoušci série si jistě budou stěžovat, že převedení do 3D Fallouta zabilo. Já s tím nesouhlasím. Jak Fallout 3, tak Fallout: New Vegas jsou vynikající hry a jistě hodnotnými nástupci starých Falloutů. V dnešní době, kdy jde tvůrcům her převážně o to, aby všechno svítilo, blikalo a tříštilo se na tisíc kousků se z her vytrácí to důležité. Nové hry jsou možná po grafické a fyzikální stránce skvělé a neuvěřitelně podobné našemu světu, ale často to bývá na úkor hratelnosti a příběhu. A těchto dvou ingrediencí nám dává Fallout nadmíru. I když není graficky kdo ví jak na výši a neoplývá stovkou dynamických stínů a tisícovkou polygonů na každém stéblu trávy, vynahradí to, ba přímo předčí, svým příběhem a svou hratelnosti a volností volby, jak vlastností a schopností postavy, tak stylem hraní.