úterý 24. dubna 2012

Já a AFO (den 4. a 5)

Vypadá to, že vám mám hodně co říct. Je toho dokonce víc, než jsem předpokládal, takže jsem musel celé AFO rozdělit na 3 články. Ale nebojte se, tenhle je opravdu poslední. V pátek jsem byl totiž jen na jedné přednášce, v sobotu na dvou filmech a v neděli jsem nebyl nikde, protože už jsem byl ze všeho těžce vyčerpán a navíc se promítaly vítězné snímky. Jak jsem vás informoval minule, jedním z těchto snímků byl právě Téměř dokonalý člověk, který jsem již viděl a další mě příliš nezaujaly.

Pátek

Budoucnost vesmíru – přednášel Glenn Starkman, který přiletěl až z Case Western Reserve University v Clevelandu, kde je ředitelem Institute for the Science of Origins. A kvůli čemu vážil tak dlouhou cestu? Aby nám popovídal o tom, jak to s tím naším malým vesmírem vypadá. Že se vesmír rozpíná, to ví snad každý, ale že se toto rozpínání, navzdory původním předpokladům, nezpomaluje, ale naopak zrychluje, to by mohlo někoho překvapit. Hlavně, když si uvědomí, že se nám vlivem tohoto rozpínání vzdalují veškeré vnější zdroje. Jinými slovy, než naší technologií budeme moci doletět do nejbližší sousední galaxie, bude už dávno někde jinde. Mnohem dál. Také jsme se dozvěděli, že hvězdy jsou velice neekonomické zdroje energie. Už proto, že nejdou vypnout, regulovat a navíc vyzařují kvanta zcela zbytečných neutrin. Naštěstí jsme dostali jednoduchý návod, jak si vyrobit vlastní zdroj energie z neutronové hvězdy.

Sobota

Steve Jobs: iNovace světa – příběh vizionáře, který změnil svět. Od úplných počátků, kdy si Steve Wozniak v garáži stavěl prototyp prvního „jablečného“ počítače, přes totální úpadek společnosti, až po moment, kdy se Steve Jobs stal jedním z nejmocnějších mužů světa. Součástí snímku byly také rozhovory s jeho kolegy a kamarády. Z nich jsem se dozvěděl, že Steve byl zkušený manipulátor. Dokázal lidi okouzlit svým šarmem, aby z nich dostal, co potřeboval. Když se mu to nepodařilo, byl… velmi nepříjemný. Jako mladý člověk, který se z ničeho vypracoval na „milionového člověka“, byl velmi nafoukaný a arogantní. Až do chvíle, kdy kvůli neshodám s novým partnerem odešel z firmy Apple a ocitl se tak téměř na dlažbě. Všichni se shodují, že právě tato rána udělala ze Steva nového člověka. Zatímco si přivydělával nějaké ty miliony zakládáním společností jako Next a Pixar, Apple rychle upadal upadal. A tak začali představitelé škemrat, aby se Steve vrátil. A to také udělal. V dobách kdy firmě chybělo zhruba 90 dní do totálního bankrotu, dostal od svého dávného přítele a zároveň rivala, Billa Gatese, tučný šek, který postavil Apple opět na nohy. O tom jsem také už něco četl, ale až teď jsem se dozvěděl, že prakticky jediné, co z toho Bill měl, byly licence na Microsoft Office pro Macintosh. Jejich (ne)přátelství bylo vůbec zvláštní a zřejmě by dokázalo naplnit samostatný dokument.

Chytré věci – v tomto dokumentu jsem si zopakoval několik poznatků z předchozích dní. I tady se mluvilo o „plášti neviditelnosti“, vesmírném výtahu a podobně. Našlo se zde však pár novinek, které mě velice zaujaly. Například „self-healing“ nátěr, vyvinutý pro americkou armádu. Na první pohled obyčejná barva, která se nastříká na nádrže aut a cisterny, je schopná zacelit díry po kulkách, aniž by došlo k tolik nebezpečnému úniku vysoce hořlavého paliva. Říkám si, ještě že tu armádu máme. Hlavně doufat, že tyto vynálezy prosáknou i do civilní sféry. V armádě je totiž vyvíjen i další chytrý materiál – kapalina, která dokáže měnit viskozitu pod vlivem magnetického pole. A k čemu že je dobré tohle? Testuje se v tlumičích armádních vozů Humvee. V pístu válce jsou elektromagnety, kterým řídící jednotka reguluje výkon, tak ovlivňuje magnetické pole a to zase viskozitu kapaliny v tlumičích. To znamená, že můžete za jízdy měnit, jestli budete mít „měkké“ nebo „tvrdé“ odpružení a to několikatisíckrát za sekundu. Jak nám bylo předvedeno v praxi, má to úžasný výsledek na jízdní vlastnosti v jinak nesjízdném terénu. Dalším skvělým projektem byla například bimetalová křídla letadel, která jsou flexibilní a dokáží manévrovat celým letadlem s minimálním množstvím mechanických částí, které jsou nejčastější příčinou poruch. Jeden z nejzajímavějších dokumentů, který jsem v rámci AFO viděl.