sobota 9. června 2012

F:NV balíčky (1) – Dead Money

Jistě to sami dobře znáte. Procházíte se nekonečnou Mohavskou pouští, sbíráte staré železo do sběru, střílíte zmutovanou zvěř a pro pár zlatek se pletete do sporů, do kterých vám nic není. Když tu náhle zachytíte na svém Pip-Boyi neznámé vysílání. Jako správný dobrodruh vyrazíte prozkoumat situaci a naleznete opuštěný bunkr Bratrstva oceli (Brotherhood of Steel). Slezete po žebříku, vejdete do místnosti a než se nadějete, nějaký šílený magor vás uspí plynem a vy se proberete neznámo kde a na krku máte ocelový obojek obložený trhavinou.

Co se děje?

Hned jak se proberete, tak se to dozvíte – jste v komplexu největšího kasína, které však nebylo nikdy otevřeno. Kasína Sierra Madre. Ještě před slavnostním otevřením přišla válka a bezpečností systém uzavřel celé okolí kasína. Hned ze začátku k vám prostřednictvím hologramu promluví onen šílenec, ze kterého se vyklube Otec Elijah, o kterém jste už během hry mohli slyšet. Býval totiž starším Bratrstva oceli. Ten se v Sierra Madre celkem zabydlel, ale má to jeden háček. Nemůže se dostat do trezoru kasína, kde se skrývá nezměrné bohatství. Na to samozřejmě potřebuje vás. A vám nezbývá nic jiného, než spolupracovat, nebo vám rozpráší hlavu do všech čtyř světových stran a najde si někoho jiného.

Prostředí

Sierra Madre je zcela odříznutá. Při pokusu odejít vám vybouchne obojek. Ten je navíc tak odfláknutý, že zachytává frekvence rádia, komunikačních zařízení a bezpečnostních systémů, takže když se budete dlouho zdržovat v jejich blízkosti, vybouchne vám obojek. Také musíte najít tři další „vězně“ a přemluvit je aby vám pomohli. Ale pozor, když zemřou, vybouchne vám obojek. Takže se celou hru strachujete, že byste mohli každou chvíli umřít. A to je jedna z věcí, díky kterým má Dead Money tak skvělou (a temnou) atmosféru.
Druhým rizikovým faktorem je všudypřítomný toxický mrak, do kterého když vstoupíte, začnete pomalu umírat, takže některé úseky musíte velmi rychle probíhat a doufat, že to stihnete. A také doufat, že se na druhém konci mraku nedostanete do blízkosti rádia a nemuseli tak utíkat ještě rychleji. Mrak by však nebyl takový problém, kdyby jste se mohli lehce vyléčit. Nemůžete. Všechny věci vám totiž Elijah sebral a je zde jen velmi málo míst, kde se můžete vyspat. Jediné, čím se můžete vyléčit, je nějaké to jídlo, které najdete v obytných částech. Druhá možností je získat jídlo z automatů. Do těch ale musíte naházet žetony, které musíte samozřejmě nejdříve najít.
Žetony a automaty přináší zcela nový herní styl. Během hry sice nasbíráte několik cenných zbraní a věcí, ale ty vám jsou na nic, protože je nemáte kde a komu prodat. Ano, občas se najde nějaký holografický obchodník, ale ten nemá žádnou hotovost, takže můžete jen vyměňovat zboží. Vše tedy závisí na žetonech, které budete převážně vybírat z kašen, sem tam si nějaké vyděláte vrácením zboží (především cigaret) do automatu a později vám přibude možnost směnit žetony za předválečné peníze. Když budete mít štěstí, najdete kódy do automatů, které rozšiřují sortiment, a tak si budete moci koupit i nějaký ten stimpak.

Nepřátelé

Jako by nestačila všudypřítomná možnost výbuchu, toxické mraky a omezené zásoby, Dead Money vám ke všemu nadělí opravdu nepříjemné nepřátele. Tak v první řadě to jsou Duchové (Ghost people) – původní obyvatelé Sierra Madre. Bloumají ulicemi ve svých protichemických oblecích a plynových maskách a čekají na vás. Když je zabijete, neumřou, ale jen upadnou do bezvědomí. Pokud je nerozsekáte na kousky, zase obživnou. Když o vás neví, chodí pomalu, ale jak si vás všimnou, dokážou velmi rychle vyrazit. Když útočí z dálky, rádi svižně poskakují ze strany na stranu a velice špatně se do nich trefuje. Pokud nemáte postavu zaměřenou na boj zblízka, raději se ulicemi pližte a snažte se je zastřelit dřív, než si vás všimnou. S velmi omezenou municí je totiž opravdu škoda každé rány, která padne vedle.
Když dostanete z dosahu Duchů, dostanete ještě horšího nepřítele – hologramy. Ti mají tu nevýhodu, že si do nich můžete střílet a mlátit jak chcete a nic jim neuděláte. Jim na oplátku stačí pár ran, aby vás zabili. Takže je raději obcházejte velkým obloukem nebo se snažte co nejrychleji najít a zničit holografické emitory, popřípadě vypnout bezpečnostní systém.

Ostatní novinky

Kromě nového prostředí a nových nepřátel se dočkáte také třech nových společníků. Ti jsou bohužel omezeni na úkoly spojené s touto lokací, takže si je příliš neužijete. I za tu krátkou chvíli vás ale určitě zaujmou, ať už je to schizofrenický supermutant Dog/God, elegantní ghoul a zpěvák v jedné osobě – Dean Domino, nebo němá žena Christine Royce.
Samozřejmostí jsou také nové zbraně a zbroje. Hned na začátku dostanete holografickou pušku (Holorifle). Jde o naprostý unikát, takže se o ni musíte dobře starat, ale jinak je to jedna z nejlepších energetických zbraní vůbec. Dále primitivní zbraně Duchů, jako oštěpy vyrobené z nože na tyči nebo jakási napodobenina Energo pěsti (Power fist) vyrobená z pasti na medvědy. Pak policejní revolver, který v kontextu celé hry není nikterak zajímavý, ale v tomto případě se z něj stane váš dobrý přítel. A na závěr automatická puška (BAR), která má sice nízkou kadenci, ale o to je přesnější a silnější a určitě se vám bude hodit i mimo Sierra Madre.
K tomu spousta dalších drobností a 7 nových perků.

Verdikt

Pokut si chcete vychutnat neuvěřitelně stísněnou atmosféru, neustále se strachovat o svůj krk a počítat každý náboj, rozhodne si Dead Money zahrajte. Je to sice jen doplněk s krátkým příběhem, ale dá vám ochutnat úplně nový herní styl. Pokud máte rádi Bioshock, pak se si tento balíček užijete ještě více, protože jsou si tyto hry velice podobné jak atmosférou, tak prostředím.